køkken og have

GRO’s køkken og have er et uddannelsessted til køkken- og gartnermedhjælpere. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elev og via differentieret undervisning bruger vi  køkken og have i vores tilbud.

Vores have ligger ved Dumpedalen 5 km. kørsel fra stationen. Grunden er 1780 kvm. og støder op til den vestlige bred af Elverdamsåen.

Vi tilrettelægger undervisningen således, at hver elev kan arbejde med praktisk og teoretisk stof på den måde, der passer bedst til den enkelte. “Klasseværelset” er levende, og selve undervisningen foregår i køkkenet og/eller i haven. Vi tager på ture for at se og opleve andre steder, hvor økologi og bæredygtighed er i fokus.

GRO’s køkken- og havetilbud fokuserer på kvalitet og etik, og selve køkkenet tilbereder også maden til alle GRO´s øvrige elever og personale 3 af ugens dage.

I GRO’s køkken- og havetilbud er vi åbne for inspirationer udefra. Vi har fokus på bl.a. sanserne; dufte, lyde, synsindtryk, tekstur og smag og skaber på den måde en levende køkken- og haveoplevelse, hvor eleverne og lærerne med deres forskellige kvalifikationer bidrager til helheden.

Vi lægger stor vægt på at arbejdet er meningsfyldt, og herigennem bindes køkken og haven sammen på en naturlig måde. Det er vigtigt for GRO´s køkken- og haveteam at have stærk kontakt til og samarbejde med lokalmiljøet I Lejre Kommune.

Haven vil stå for:

  • Økologisk dyrkning af grønsager.
  • Økologisk dyrkning af frugt og bær.
  • Afgrøder i ny-nordisk tradition.
  • Blomsterhave til pyntning af skolen.
  • Selvpluk.

Køkkenet vil stå for:

  • Mad uden tilsætningsstoffer.
  • Mad lavet fra bunden.
  • Råvarerne skal være 80% økologisk og helst lokalt produceret.
  • Kødet skal stamme fra et dyreetisk forsvarligt opdræt.
  • Køkkenet tager udgangspunkt i skolehavens produktion og de lokale vildurter.
  • Mad som æstetisk og kulinarisk oplevelse.
  • Mad i ny-nordisk tradition.
  • Grøntsager spiller hovedrollen i maden.

Køkkenet tilbyder en sund og ernæringsrigtig mad til alle elever og ansatte på stedet. Samtidigt er det en arbejdsplads for skolens elever, som vælger køkkenfaget.
At arbejde i et køkken kræver, at alle lærer at arbejde i et fællesskab, men samtidig er den enkeltes præstation afgørende for det endelige resultat.

Erfaringer fra andre skolekøkkener viser, at ernæring har en betydelig effekt på elevernes trivsel og selvværd. I samarbejde med gartneriet bliver cyklussen fra jord til bord og gennem komposten tilbage til jorden tydeligt.

Skolehaven producerer frugt og grønt til køkkenet og oplever direkte køkkenets behov for havens afgrøder.

Haven giver eleverne en fornemmelse for jord og planter, en jordforbindelse som opbygger en forståelse for havens cyklus og samtidigt lærer eleverne det grundlæggende håndværk som produktionsgartner. Ikke mindst bidrager det fysiske arbejde i haven til, at eleverne får en bedre kropsfornemmelse.